Bent u niet tevreden over hoe een uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente, Werkzaak Rivierenland, UWV of de SVB) u behandelt? Dan kunt u een klacht indienen.

Waarover klagen?

U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:

  • U hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
  • U moet heel lang wachten op een oproep.
  • U wordt steeds niet teruggebeld.
  • U bent erg onvriendelijk te woord gestaan, bijvoorbeeld met discriminerende of kleinerende opmerkingen.

Hoe klagen?

U dient uw klacht in door de uitkeringsinstantie te bellen of een brief te schrijven. Een medewerker van de instantie neemt dan contact met u op. Soms kan het probleem snel opgelost worden, maar soms is dat niet mogelijk. Dan krijgt u een uitnodiging om uw klacht te bespreken. Dat kan via de telefoon of op het kantoor van de instantie. U mag iemand meenemen. De instantie moet uw klacht binnen 6 tot 10 weken helemaal afhandelen.

Tip

Veel uitkeringsinstanties hebben een speciaal klachtenreglement. Daarin staat precies hoe uw klacht behandeld wordt. U kunt dit meestal vinden op de website van de uitkeringsinstantie. Maar vraag er gerust naar als u het niet kunt vinden.

Ontevreden

Bent u niet tevreden over de manier waarop de uitkeringsinstantie uw klacht afhandelt? Dan kunt u het nog hogerop zoeken. Dit moet u meestal binnen 1 jaar na de afhandeling van de klacht doen.

U kunt dan naar de Nationale Ombudsman. Op de website van de Nationale Ombudsman leest u tegen welke instanties u bij hem een klacht kunt indienen.

Niet eens met beslissing

Bent u het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (uw aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kunt u geen klacht indienen maar moet u bezwaar maken tegen die beslissing.

Wacht u op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kunt u de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod