Bent u niet tevreden over hoe een uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente, Werkzaak Rivierenland, UWV of de SVB) u behandelt? Dan kunt u een klacht indienen.
Waarover klagen?
U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:
- U hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
- U moet heel lang wachten op een oproep.
- U wordt steeds niet teruggebeld.
- U bent erg onvriendelijk te woord gestaan, bijvoorbeeld met discriminerende of kleinerende opmerkingen.
Hoe klagen?
U dient uw klacht in door de uitkeringsinstantie te bellen of een brief te schrijven. Een medewerker van de instantie neemt dan contact met u op. Soms kan het probleem snel opgelost worden, maar soms is dat niet mogelijk. Dan krijgt u een uitnodiging om uw klacht te bespreken. Dat kan via de telefoon of op het kantoor van de instantie. U mag iemand meenemen. De instantie moet uw klacht binnen 6 tot 10 weken helemaal afhandelen.
Tip
Veel uitkeringsinstanties hebben een speciaal klachtenreglement. Daarin staat precies hoe uw klacht behandeld wordt. U kunt dit meestal vinden op de website van de uitkeringsinstantie. Maar vraag er gerust naar als u het niet kunt vinden.
Ontevreden
Bent u niet tevreden over de manier waarop de uitkeringsinstantie uw klacht afhandelt? Dan kunt u het nog hogerop zoeken. Dit moet u meestal binnen 1 jaar na de afhandeling van de klacht doen.
U kunt dan naar de Nationale Ombudsman. Op de website van de Nationale Ombudsman leest u tegen welke instanties u bij hem een klacht kunt indienen.
Niet eens met beslissing
Bent u het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (uw aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kunt u geen klacht indienen maar moet u bezwaar maken tegen die beslissing.
Wacht u op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kunt u de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.
Meer in onderwerp:
Nationale Ombudsman
Nu melden