Er zijn verschillende manieren om in geval van nood hulp op te roepen van familie, de buren of professionele hulpdiensten. Hulpmiddelen die je helpen alarm te slaan in noodsituaties zijn bijvoorbeeld de alarmknop, de smartwatch met valdetectie en apps.

Alarmknop

Als je huisarts het medisch noodzakelijk vindt, krijg je een apparaatje in bruikleen waarmee je een meldpost kan bereiken. Dit apparaatje kan er zo uitzien:

  • een knop in huis
  • een zendertje aan een koord om je nek
  • een zendertje in een polshorloge

Met één druk op de knop waarschuw je de meldpost. Er komt dan zo snel mogelijk iemand bij je langs. Dit heet personenalarmering. Meer informatie over de alarmknop vind je op de website van Hulpmiddelenwijzer.

Meer informatie over vergoedingen van de alarmknop via je zorgverzekering kan je vinden op de website van de Rijksoverheid.

Er zijn ook hulpmiddelen om alarm te slaan die je zelf kan regelen. Hier vind je een aantal tips.

Smartwatch met valdetectie

Een smartwatch met valdetectie herkent wanneer je valt en reageert daarop. Als je niet beweegt na een val, stuurt de smartwatch automatisch een SOS-noodmelding naar vooraf ingevoerde contacten. Of je laat de hulpdiensten bellen. Als er bij jou geen medische noodzaak voor een alarmknop is, kan dit type smartwatch uitkomst bieden. Meer informatie over smartwatches met valdetectie kan je vinden op de website van de Consumentenbond.

Noodoproep met 112NL-app

Bij een noodgeval kan je hulpdiensten ook bereiken via de 112NL-app. De app verstuurt automatisch je locatie. Zo weten hulpdiensten sneller waar ze moeten zijn. Als je moeite hebt met spreken of horen, kan je dit instellen in de app. De persoon in de meldkamer start dan een chat zodat je via tekstberichten om hulp kan vragen. Voor wie geen Nederlands spreekt, kan de app ook vertalen. Meer informatie over de app vind je op de website van SeniorWeb.

Alarm slaan via e-mail

LifeSigns is een gratis dienst die dagelijks een e-mail verstuurt met een eenvoudige levensteken-knop. Als je niet op deze knop drukt, wordt automatisch een e-mail verzonden naar je familie of vrienden met de vraag contact met je op te nemen. Meer informatie kan je vinden op de website van LifeSigns.

Alarm slaan bij dementie

Mensen met dementie kunnen op een gegeven moment geen gebruik meer maken van alarmhulpmiddelen. Een alarmsysteem dat je naasten waarschuwt als je beweging laat zien die niet normaal is, kan dan uitkomst bieden. Zij hoeven dan niet steeds alert te zijn. Meer informatie kan je vinden op de website van Hulpmiddelenwijzer.

Personenalarmering regelen

Er zijn verschillende aanbieders van personenalarmering en verschillende manieren om het te regelen:

  • via een thuiszorgorganisatie
  • via het servicepakket van een woningstichting of woonzorgcentrum
  • via je zorgverzekeraar

Afhankelijk van je situatie en je type zorgverzekering worden de kosten vergoed. Je kan bij je zorgverzekeraar navragen wat de mogelijkheden zijn.

Advies over personenalarmering

Voor advies over personenalarmering kan je terecht bij een ouderenadviseur, een onafhankelijke cliëntondersteuner of Sociaal Team Culemborg. Zij kunnen met je meedenken en je meer vertellen over hulpmiddelen waarmee je veilig kan blijven wonen.

Is er sprake van dementie? Dan kan je ook advies vragen bij het Odensehuis.

Vergelijk hulpaanbod