De trein, bus, tram en metro zijn vormen van openbaar vervoer (ov). Vervoersbedrijven hebben extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.
OV-chipkaart
De OV-chipkaart is de betaalpas voor al het openbaar vervoer in Nederland. Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Op Seniorweb vindt u uitleg over de OV-chipkaart.
Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Deze website legt uit wat de OV-chipkaart is en hoe u ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.
Een reis plannen met 9292
Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kunt u uitzoeken hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron u moet zijn en waar u moet overstappen. Ook krijgt u een melding bij vertraging.
Op Seniorweb wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een reis kunt plannen met 9292.nl of de 9292-app op uw smartphone of tablet.
Toegankelijke reis plannen via 9292
9292 kan bij het plannen rekening houden met een lichamelijke beperking. Ook kan 9292 er rekening mee houden als u blind of slechtziend bent. Zo kunt u een reisadvies krijgen met langere overstaptijd. Of reizen plannen waarbij u zo min mogelijk hoeft te lopen. Blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Een instructie voor het aanzetten van deze opties vindt u op Seniorweb.
Hulp en advies bij openbaar vervoer
Moet u nog wennen aan het reizen met een OV-chipkaart of het online plannen van uw reis? Dan kunt u kijken of u ergens terecht kunt voor hulp en advies bij openbaar vervoer. Bijvoorbeeld hulp en advies van een OV-ambassadeur. Dit zijn vrijwilligers die zelf op leeftijd zijn en u graag uitleggen hoe het werkt.
Er zijn soms ook spreekuren waar u vragen kunt stellen over reizen met het openbaar vervoer.
Haltetaxi RRREIS
HaltetaxiRRReis is een flexibele vervoerservice op bestelling die zonder vaste route van halte naar halte rijdt.
Met de haltetaxi reist u in Gelderland vanaf elke bushalte naar een andere bushalte. U mag met de haltetaxi als de reisafstand tussen de 2 en 15 kilometer is. En als de reistijd 20 minuten korter is dan met de bus of trein. U kunt instappen en uitstappen bij een gewone bushalte of bij speciale haltetaxi-haltes. Die zijn op plekken waar geen lijnbus rijdt.
De haltetaxi sluit aan op de vertrektijden en aankomsttijden van de bus of de trein op elke halte in Gelderland. Zo kunt u eenvoudig overstappen om verder te gaan met uw reis. De haltetaxi houdt er rekening mee dat u een bus of trein moet halen. Komt u uit de bus of de trein, dan staat de haltetaxi voor u klaar. Ook als de bus of de trein vertraging heeft.
Meer informatie over de haltetaxi RRREIS.
Assistentie op het station
Gaat u met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan u helpen bij het instappen en uitstappen. Dat kunt u van tevoren aangeven door te bellen naar het vervoersbedrijf. Bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) kan het ook door in te loggen op de website.
NS Perronwijzer-app
Kunt u de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kunt u misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op uw smartphone. Deze app geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar u op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kunt u nog een laatste keer controleren of u wel in de juiste trein stapt.
Meer uitleg over de app en downloadlinks vindt u op de website van de NS.
OV-Begeleiderskaart
Met een OV-Begeleiderskaart kaart kan er 1 begeleider gratis met u meereizen in de trein, tram, bus en de metro. U kunt de kaart aanvragen wanneer u door een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. De kaart staat op uw naam, dus u kunt bij iedere reis kiezen wie u als begeleider meeneemt.
Op de website van Argonaut Advies vindt u het aanvraagformulier waarmee u de OV-Begeleiderskaart aanvraagt.
Reisproducten voor blinden en slechtzienden
Inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart kan lastig zijn als u blind of slechtziend bent. Er bestaan speciale abonnementen die in dat geval handig kunnen zijn:
Voor bus, tram en metro: Sentire
Met het Sentire-reisproduct krijgt u korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaalt u alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. U kunt ermee reizen met de bus, metro, tram en het ov over water, maar niet met de trein.
Meer informatie over Sentire vindt u op de website van Connexxion.
Voor trein, bus, tram en metro: NS Flex-abonnement
Met een NS Flex-abonnement kunt u inchecken in het openbaar vervoer zonder vooraf saldo op uw OV-chipkaart te zetten. U betaalt maandelijks achteraf via een automatische incasso. Als u vergeet in te checken of uit te checken, dan herstelt NS dit meestal met behulp van uw reisgeschiedenis.
Meer informatie over het NS Flex-abonnement vindt u op de website van de NS.
Voor werk: NS-Business Card
Reist u voor uw werk, dan kunt u ook reizen met een NS-Business Card. Die is geldig in zowel de trein als andere vormen van ov. Met de NS-Business Card moet u inchecken en uitchecken. Aan het eind van de maand krijgt u een factuur met uw reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kunt u dit laten herstellen.
Meer informatie over de NS-Business Card vindt u op de website van het Serviceloket OV voor blinden en slechtzienden.
Kortingskaarten
Er zijn verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.
Maar wat als het niet gaat?
Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.
In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.
Meer in onderwerp:
Links
- 9292.nl: OV Reisplanner
- 9292.nl: toegankelijk reizen met het OV
- OV-chipkaart.nl
- OV-chipkaart.nl: telefoonnummers OV-bedrijven
- OV-chipkaart.nl: reizen met een visuele beperking
- Connexxion.nl: Sentire-reisproduct
- Ns.nl: reizen met een beperking
- Seniorweb.nl: reizen en route
- Uitleg OV-chipkaart
- Steffie.nl: reizen met de trein